Referat:
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
Sprawa:
Ślub kościelny. Z Urzędu Stanu Cywilnego otrzymane zostanie zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Miejsce załatwienia:
II piętro, pokój nr 26
Termin załatwienia:
Zapewnienie podpiszecie w dniu wizyty w Urzędzie Stanu Cywilnego. Zaświadczenie będzie do odbioru w ciągu 7 dni.
Osoba do kontaktu:
Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego – Agata Szmudzińska
Telefon kontaktowy:
(54) 282 50 09 wew. 115
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wydanie zaświadczenia.
2. Dokumenty tożsamości do wglądu (dowód osobisty lub polski paszport).
3. W Urzędzie Stanu Cywilnego podpiszecie przed kierownikiem zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
4. Obywatele polscy nie muszą składać żadnych dodatkowych dokumentów – dane są w bazie Urzędu Stanu Cywilnego.
5. Jeżeli przyszły małżonek jest cudzoziemcem:
A. Dokument tożsamości do wglądu.
B. Dokument stwierdzający możliwość zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego lub prawomocne postanowienie sądu o zwolnieniu cudzoziemca od obowiązku złożenia takiego dokumentu.
C. Odpis aktu urodzenia wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
D. Odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu lub unieważnieniu z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego (osoby, które wcześniej pozostawały w związku małżeńskim).
6. Cudzoziemiec nieznający języka polskiego składa zapewnienie w obecności tłumacza ( udział tłumacza zapewniają osoby składające oświadczenie).
Opłaty:
Opłata skarbowa wynosi 84 zł.
Tryb odwoławczy:
W przypadku odmowy wydania zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego poinformuje na piśmie o przyczynach odmowy. W terminie 14 dni od doręczenia pisma kierownika USC możecie wystąpić z wnioskiem do Sądu Rejonowego właściwego ze względu na siedzibę USC o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania czynności.
Uwagi:
Zdecydowaliście się na zawarcie małżeństwa w kościele w innej miejscowości?
W takim przypadku składacie wyżej wymienione dokumenty w dowolnie wybranym Urzędzie Stanu Cywilnego, a opłatę skarbową wnosicie na konto Urzędu Miasta/ Gminy zgodnie z miejscem zawarcia małżeństwa. Po zawarciu związku małżeńskiego przedstawiciel związku wyznaniowego przekaże zaświadczenie do najbliższego Urzędu Stanu Cywilnego, zgodnie z siedzibą parafii, w celu sporządzenia aktu małżeństwa.
Podstawa prawna:
1. Art. 1, § 2 i 3, art. 3-15 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2023, poz. 2809 t. j.)
2. Art. 32, art. 76-81, art. 89 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.2025, poz. 594 t.j.)
Załączniki: