Referat:
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
Sprawa:
Wpisanie zagranicznego aktu zgonu
Miejsce załatwienia:
II piętro, pokój nr 26
Termin załatwienia:
Zgodnie z ustawą czas oczekiwania wynosi do miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Osoba do kontaktu:
Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego – Agata Szmudzińska
Telefon kontaktowy:
(54) 282 50 09 wew. 115
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wpisanie do polskiego rejestru aktu zgonu sporządzonego za granicą. Wniosek można pobrać i wypełnić w domu lub też na miejscu w urzędzie.
2. Załączniki:
A. Oryginalny odpis zagranicznego aktu zgonu (niepodlegający zwrotowi).
B. Urzędowe tłumaczenie na język polski, dokonane przez tłumacza przysięgłego (niepodlegające zwrotowi).
3. Do wglądu: dokument stwierdzający tożsamość.
4. Dowód wpłaty.
Opłaty:
Opłata skarbowa wynosi 50 zł.
Opłaty można dokonać:
-gotówką lub kartą płatniczą w kasie znajdującej się na parterze budynku urzędu,
-przelewem na konto:
Urząd Miejski, ul. Marszałka Piłsudskiego 32, 87-865 Izbica Kujawska
Santander Bank Polska S.A.
30 1090 1199 0000 0001 5435 5954 - tytułem za transkrypcję aktu zgonu
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje.
Uwagi:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego może wezwać wnioskodawcę do dokonania procesu legalizacji dokumentu.
Formy legalizacji:
Legalizacja– uwierzytelnienie zagranicznego dokumentu, tj. potwierdzenie autentyczności podpisu, pieczęci urzędowej oraz zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia celem posługiwania się nim w innym państwie niż państwo jego wystawienia. Do legalizacji urzędowych dokumentów zagranicznych uprawnieni są konsulowie RP na terenie państwa, z którego dokument pochodzi. Dokumenty – przed złożeniem ich konsulowi – muszą zostać uwierzytelnione przez właściwy urząd miejscowy. W większości krajów takiego uwierzytelnienia dokonuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Sprawiedliwości albo inny urząd centralny kraju, z którego pochodzi dokument.
Apostille – klauzula wydawana przez właściwy organ państwa, z którego pochodzi dokument jeżeli został on wystawiony przez władze państwa, które jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938).
Uzyskanie klauzuli apostille nie jest konieczne w przypadku państw, z którymi łączą Polskę dwustronne umowy międzynarodowe np. Wielka. Brytania, Kanada, Białoruś, Ukraina.
Podstawa prawna:
Art. 104-107 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 2025 poz 594 t.j.)
Do pobrania:
1. Wniosek_o_wpisanie_zagranicznego_aktu_zgonu_do_polskich_ksiąg_stanu_cywilnego